Wednesday, December 10, 2008

Meneroka khazanah ilmu ketika percutian

Berita Harian - Minda Lestari 5 Dec 2008

Oleh Dr Zaini Ujang

Membaca buku kaedah mudah cari dimensi, motivasi, idea dan perspektif baru kehidupan

BAHAN bacaan khususnya buku bukan saja memberi peluang kepada kita memahami sesuatu disiplin ilmu dan memperkaya maklumat, malah buku juga kaedah termudah untuk mencari dimensi, motivasi, idea dan perspektif baru dalam kehidupan.

Pengalaman dan ilmu yang tersurat dalam buku membolehkan kita mengetahui baik buruk sesuatu perkara, selain memudahkan kita membuat keputusan berkaitan kerjaya, keluarga atau peribadi. Bagi saya, pembacaan buku juga satu kaedah untuk kita ‘melarikan diri’ daripada terus tersudut dan terjerat dengan realiti dan suasana persekitaran.

Latar falsafah yang termuat dalam karya Coelho merangsang kita berfikir mengenai setiap tema kehidupan yang dikemukakan. Menurut seorang pengulas, novel The Winner Stands Alone berkisar pembabitan seorang usahawan Russia, Igor Dalev dalam tempoh 24 jam di Festival Filem Cannes untuk memikat kembali bekas isterinya, Ewa. Pelbagai insiden dramatik berlaku dalam tempoh singkat.

Novel ini, menurut ramai pengulas, adalah cerminan kehidupan manusia berlegar mengenai cinta, kehidupan glamor di kalangan penggiat seni dan golongan hartawan. Dalam novel ini, Coelho menyerlahkan krisis nilai yang semakin melatari kehidupan moden berasaskan kepada rupa paras, kekayaan dan kebendaan.

Saya juga bercadang membaca kumpulan cerpen Allahyarham Tan Sri A Samad Ismail (Pak Samad) berjudul Edisi Pagi (2005). Sebahagian cerpen itu pernah saya baca ketika disiarkan. Selepas membaca ketika itu, saya berbincang dengan Pak Samad mengenai latar belakang pengkaryaan sehingga terhasil sesebuah cerpen.

Menurut ramai kenalan Pak Samad, sebahagian adalah suatu paparan realiti yang pernah dialami sendiri penulisnya. Karya Pak Samad ini saya baca kembali untuk mendekatkan saya kepada kehidupan guru yang pernah mengajar saya berjinak-jinak dengan dunia penulisan, sekali gus cuba mencari bait yang boleh memantapkan idealisme dan memperkaya perspektif mengharungi dunia semakin mencabar ini.

Selain membaca karya fiksyen, saya juga cuba mendekati Bill Bryson sekali lagi, penulis yang paling tersohor merakamkan pengalaman perjalanan di serata dunia. Kali ini saya memilih Notes from a Big Country (1998). Buku ini sebenarnya sudah lama saya beli tetapi tidak termasuk dalam senarai keutamaan untuk dibaca. Catatan ini tentang perjalanan di Amerika Syarikat, negara yang sudah seringkali kita ikuti bukan saja dalam media cetak bahkan dalam filem dokumentari dan fiksyen.

Namun demikian, karya ini penting bagi saya untuk mengetahui suasana lebih tepat masyarakat Amerika yang selama ini kita kaitkan sebagai kuasa besar yang kian angkuh dan materialistik. Apakah hal sama akan berlarutan dengan kemunculan Barrack Obama sebagai Presiden kulit hitam pertama?

Saya juga bercadang membaca semula buku Charles Handy berjudul The Hungry Spirit (1998) yang berkisar mengenai dilema masyarakat berteraskan kapitalisme. Handy mempersoalkan tujuan kehidupan, lebih daripada sekadar mendapatkan keperluan individu dari segi pendapatan, keselamatan dan kekayaan. ‘Kelaparan’ yang menjadi salah satu istilah pada tajuk buku ini merujuk kepada keinginan manusia yang membuak-buak secara tersirat untuk sampai ke peringkat Proper Selfishness iaitu fahaman individualisme terkawal yang tidak hanya mementingkan diri sendiri. Barangkali pemikiran sedemikian sangat relevan untuk memahami punca krisis kewangan yang berlaku di Amerika Syarikat sejak 2007.

Dalam konteks ini, saya juga memilih untuk membaca karya Pemenang Hadiah Nobel (Keamanan) 2006, Muhammad Yunus berjudul Creating a World Without Poverty (2007). Bagi Muhammad, masa depan kapitalisme hanya relevan jika kepentingan masyarakat diberi keutamaan. Frasa baru yang diperkenalkan iaitu ‘Perniagaan Sosial’ dijangka akan menjadi sebutan dan cliché di kalangan pembuat dasar di serata dunia untuk memastikan pembangunan lestari dan seimbang.

Buku terkini Thomas L Friedman, Hot, Flat and Crowded (2008) adalah bacaan penting bagi individu prihatin terhadap alam sekitar dan pelestarian. Friedman berhujah mengenai keperluan ‘Revolusi Hijau’ untuk memastikan dunia berada dalam keadaan lebih lestari dari segi penggunaan sumber, pembangunan seimbang dan cara hidup ‘hijau’. Buku ini ditulis seorang wartawan terkenal dalam bidang hal- ehwal antarabangsa yang semakin pasrah tentang realiti dunia yang semakin panas, sesak dan terancam.

Sebenarnya, hidup ini tidak perlu dipersulitkan lagi. Kalau berlaku kesulitan maka cari jalan mudah untuk mengatasinya tanpa melanggar etika dan undang-undang. Barangkali itulah falsafah yang cuba saya pelajari dengan mendekati Dr Arthur Caliandro menerusi Simple Steps (2002). Buku ini memberi perspektif segar dan positif terhadap apa saja realiti kehidupan, sama ada sengsara, kecewa, kalah atau sebaliknya. Ramuan untuk terus maju dikemukakan dengan bahasa mudah tetapi langkah bergaya.

Saya juga akan membaca dan menghayati buku Imam Al-Qusyairi yang dihadiahkan isteri saya berjudul Tafsir Sufi (2002). Buku menafsirkan Asma al-Husna yang dikaitkan dengan pelbagai istilah, konsep dan ajaran berkaitan ketuhanan, kerasulan, keinsanan dan kehidupan. Berbeza dengan tafsiran biasa, tafsir sufi biasanya dalam dan punya makna yang jauh menusuk kalbu. Penghayatannya juga tidak sekadar ritual dan zahiran. Barangkali itulah yang sangat kita perlukan - setiap kali bercuti, bermunajat dan bersantaian - iaitu untuk mencari erti dan kekuatan diri.

Prof Datuk Dr Zaini Ujang ialah ahli akademik yang juga penggemar buku dan aktivis sosial. Buku terkini beliau Mengangkasa Pengajian Tinggi baru saja dipasarkan

No comments: